Vedlegg til melding om tap

Kjære Statens vegvesen.

«Forklar tydelig hvordan tapet er oppstått og årsaken til tapet» sier dere. Vel, jeg skal gjøre et forsøk. I mai 2007 kjøpte vi splitter ny bil. Forhandleren ordnet heldigvis alt det praktiske rundt registrering og slikt, så jeg kunne bare møte opp i butikken, svelge tungt, betale enormt mange penger (for meg, i alle fall), og kjøre hjem i ny bil. I bilen lå vognkortet.

Seks år har gått. Nesten hver eneste dag har vi kjørt bilen. Vi har reist på syv sommerferier, en haug med andre små ferier og langturer, og selvfølgelig et utall turer til barnehagen og skolen og fotballen og turninga og dansinga og håndballen og svømminga og på jobben.

Nesten hundre tusen kilometer har vi kjørt. Mange av dem med båthenger, på motorveien, i seksti, siden henger uten brems med tillatt totalvekt under 750 kg men med aktuell totalvekt mer enn 300 kg og alt det der. Og hele tiden, i alle de milene, har vognkortet ligget der det skal. I bilen. Det er veldig lett å ikke rote bort vognkortet så lenge det ligger i bilen. Den er – sammenlignet med et hus – ganske liten, og det er nesten ingen papirer som skal oppbevares der uansett.

Men så. Nå. Nå skal bilen selges. Eller, er solgt, egentlig. Jeg har allerede fått pengene inn på konto. Så jeg gikk inn på vegvesen.no for å sjekke hva jeg må gjøre nå. Og da, vet dere. Da ble det vrient. Informasjonen deres er nemlig like uklar som jeg fryktet. Ikke at det egentlig er kommunikasjonsfolkas skyld (og det sier jeg ikke bare fordi jeg pleide å jobbe i kommunikasjonsstaben deres), det er mer hele opplegget som er uklart, egentlig.

Det står at man må fylle ut salgsmelding og levere den på trafikkstasjonen. Eller sende den inn, da. Også må man levere inn vognkortets del 2 på trafikkstasjonen. Eller sende den inn. Men vognkort del 2 inneholder en salgsmelding, så man trenger ikke fylle ut salgsmelding ved siden av, så lenge man har vognkort del 2.

Man må altså huske:

  • salgsmelding OG vognkort del 2
  • men ikke salgsmelding siden man har vognkort del 2
  • med mindre man har mistet vognkort del 2
  • (det har man)

Jeg HAR jo selvfølgelig mistet vognkort del 2. Det er ikke i bilen, og siden jeg nettopp har kjøpt en ny bil og fått et helt nytt vognkort i to deler fra dere, vet jeg jo at det står i brevet som følger med når man får vognkortet at man aldri må oppbevare del 2 i bilen, og jeg er en sånn som gjør sånt det står i brev at jeg skal. Det har jeg alltid vært. Så når det står at man må legge vognkort del 2 på et lurt sted, «gjerne sammen med andre viktige papirer», så er det helt sikkert akkurat det jeg har gjort. For seks år siden. Så lurt er det stedet jeg har lagt det, at jeg ikke aner hvor det er.

Seks år, altså. På den tiden har jeg fått ett barn, byttet jobb to ganger (blant annet, som nevnt, har jeg jobbet to år i etaten), ominnredet huset, eller deler av det, kanskje fem-seks ganger, og nå nettopp, før påske og litt sånn fortsatt pågående, har jeg gjort helt om på alt på kontoret.

Så akkurat nå er alle papirene våre i bæreposer og hauger. Jeg har sett igjennom dem alle sammen, men tror dere jeg finner vognkort del 2? Selvfølgelig ikke. Det ligger ikke sammen med bilpapirene, ikke i haugen med kontrakter og sånt, ikke i permene og løsarkene som utgjør kvitterings- og garanti-haugen. Ikke blant bruksanvisningene, ikke sammen med fødselsattestene eller papirene på leiligheten, ikke engang blant skattepapirene. Ikke gjemt i en bunke av foredragsnotater jeg tar vare på for tilfelle jeg en dag og så videre, og ikke i den store pappesken som er merket «Ta vare på».

Jeg har tre stappfulle bæreposer med tegninger fra barna. De er for stygge til å bli hengt opp, men for fine til å kastes (tegningene, altså, ikke barna). Det er ikke der heller. Det er borte. På et sted som er så lurt at ingen kan komme på å lete der. Særlig ikke jeg.

I den andre enden av denne prosessen sitter en småbarnsfamilie som har betalt en stor haug med penger og venter på å få kjøre med den «nye» bilen sin. Mellom dem og billykken står akkurat nå et manglende vognkort del 2.

Dere ber meg forklare tydelig hvordan tapet er oppstått og årsaken til tapet. Vel. Det er altså komplisert.

Dels har det skjedd på grunn av EU. Jeg skjønner av teksten dere beskriver dette med på nettsidene deres, at dere ikke akkurat er blodfans av opplegget: «Årsaken til at det ble innført vognkort i to deler i 2004 var pålegg fra EU. Bakgrunnen er av sikkerhetsmessige hensyn, og skal være til fordel for kjøretøyets eier.», sier dere.

«Pålegg» og «skal være til fordel», du. Jeg er kanskje rotete, men ingen idiot. Dere sier altså 1: «det var ikke vårt påfunn» og 2: «vi vet ikke helt hvorfor det er sånn, og det har ingen fordeler». Eventuelt også 3) «Vi er ikke særlig for dette EU-greiene, altså.»

Men dere kan ikke bare skylde på EU, heller. Dere kunne vel lagd del 2 som et plastkort? Som jeg kunne hatt i lommeboka, liksom? Eller enda bedre, som en kjempestor plakat. Vognkort del 2 burde være i A1-format, trykt på kartong. Da kunne jeg hengt det opp i garasjen. Jeg hadde i ALLE fall ikke rota det bort. Men neida. Dere valgte en lapp. En lapp av tynt papir, bretta i to. Så det er ganske mye deres skyld også.

Også er det litt den yngste datteren min sin skyld, siden hun krevde så innmari mye oppmerksomhet akkurat rundt da hun ble født og sånn at det ikke ble tid til å organisere papirene ordentlig.

Og, ok. Greit. Det er litt min skyld også. Jeg kunne lagt det et litt mindre lurt sted. Kanskje til og med et dumt et. I bilen, for eksempel. Det hadde jo ikke vært lov eller noe, men da hadde vi hatt vognkort del 2 nå, og alt hadde vært greit.

Jeg vet ikke om denne forklaringen er tydelig nok for dere. Det er det tydeligste jeg klarer, i alle fall.

Så til spørsmålet om «dato (eventuelt tidsperiode) for når tapet oppsto». Jeg skal hilse og si jeg ble glad for den parentesen. Svaret er som følger: Vognkort del 2 ble borte i tidsrommet mai 2007 – august 2013. Hvis dere altså er HEEELT sikre på at jeg fikk det i utgangspunktet. Jeg kan nemlig ikke huske å ha sett det.

Nå er bilen solgt. Den nye eieren har vært og hentet den. Vi leste en stund i papirene og på websiden deres for å forstå hva vi skal gjøre nå og i hvilken rekkefølge, men vi forsto det ikke sånn HELT, er jeg redd. Så i morgen tidlig skal jeg ringe til trafikkstasjonen for å spørre om ting jeg egentlig prøvde å finne ut på internett. Og så skal jeg kjøre dit og levere tapsmelding, med dette vedlegget. Jeg håper dere godkjenner tapsmeldingen.

Jeg er nemlig ikke den som ikke innrømmer mine nederlag.

Jeg vet når jeg har tapt.

I tidsrommet mai 2007 – august 2013.

Kjærlig hilsen Eivind.

 

35 kommentarer på “Vedlegg til melding om tap”

  1. Haugar Nordli

    Det aner meg at denne lander i laminert A1-kartong på kantineveggen til Statens Vegvesen. I alle fall om de har sånn noenlunde fnugg av skam (og/eller sans for fantastisk skrivekunst) i seg.

    Svar
  2. Hanne

    Av og til, og når jeg minst venter det, stikker tanken i meg at jeg EN ELLER ANNEN PLASS har min svogers vognkort 2 i min varetekt… TAKK for at du kan bekrefte at det er akkurat så håpløst å finne som samvittigheten min forteller meg.. Skraphaugen neste!

    Svar
    • EivindL

      Kjære Hanne, du må ALDRI tilby deg å passe på andre menneskers vognkort del 2. Men det finnes et alternativ til å vrake bilen, altså. Man kan fylle ut en tapsmelding i stedet.

      Svar
  3. Dag

    Har del to i bilen. Slipper å lete. Har aldri vært særlig opptatt av å gjøre som det står i brev :) og igjen Eivind, glitrende skrevet.

    Svar
  4. Bente

    Lure plasser har en tendens til å flytte på seg. Dessverre. Du skriver fornøyelig, Eivind. Smil fra Bente

    Svar
  5. Roger Løvseth

    Pokker. Får ikke sove. Ligger å tenker på hvor i h*****e jeg kan ha gjort av vognkort del 2. Mener å huske at jeg var ganske glad da jeg byttet det gamle vraket med en ny Volvo. Ja så glad at jeg glemte å sette av tid til å sette meg inn i hvordan vognkort del 2 bør oppbevares. Da ligger det vel i bilen…. eller hvem f**n vet? Det er jo 7 år siden.

    Svar
    • EivindL

      Beklager søvnløsheten, altså. Trøst deg med at ingen andre heller finner sitt.

      Svar
    • EivindL

      Takk for det. Det er mye, eh, rart i bloggen her hvis du leser deg litt bakover i historien. Hvor mye det blir fremover, gjenstår å se.

      Svar
  6. Tor

    Jeg opplever stadig å finne del 2 når jeg egentligtrenger del 1. Jeg gjør åpenbart noe riktig (og noe veldig galt)..

    Godt skrevet, forresten.

    Svar
    • EivindL

      Det kan bare bety at du enten ikke har del 1 i bilen (og det er litt krise), eller at du alltid leter på feil sted.

      Svar
  7. Monique

    Som alltid når jeg leser det du kåserer om, satt jeg her og humrer litt for meg selv i går kveld da jeg leste dette. Man kan jo ikke annet. I dag fikk jeg humre en ekstra gang: Jeg var akkurat bortom sjefens pult, og hva lå der og lyste imot meg? Jo, nettopp – en delvist utfylt melding om tap av vognkortets del 2. Link til dette kåseriet ble selvfølgelig straks videreformidlet.

    Svar
    • EivindL

      Takk for ros og anbefaling. Du får trøste sjefen med at h*n ikke er alene. Ikke i det hele tatt, faktisk.

      Svar
  8. Marte Spets

    Vi i Statens vegvesen har lest og skal se hva vi får gjort. Til trøst kan vi si at vi prøver å fjerne del 2 av vognkortet, og vi vil også (hold dere fast) lage en tjeneste på nett der folk kan omregistrere bil. Men det ligger litt fram i tid. I mellomtiden håper vi ikke det norske folk ligger søvnløse og lurer på hvor vognkort del 2 er!

    Svar
    • EivindL

      Bra, Marte! Gleder meg. Etter responsen jeg har fått å dømme, har det norske folk ingen ANELSE om hvor del 2 er, men bare noen få ligger våkne.

      Svar
    • EivindL

      Forresten må dere bare si ifra hvis dere trenger noe hjelp til å fjerne vognkort del 2. Vi er en hel gjeng som er utrolig flinke til å bli kvitt det. Kan du si.

      Svar
  9. sven ivar

    Pokker, Eivind…. Er oppe i 16 biler, 3 traktorer og 5 motorsykkler i samlinga nå….. og lurer på hvor del 2 og del 2 og del 2 og del 2 og del 2 osv egentlig er……

    Svar
    • EivindL

      Unnskyld, Sven Ivar, det tenkte jeg ikke på. Arme mann. Men du trenger det heldigvis bare når du skal SELGE bil / traktor / motorsykkel. Og du er visst ikke den som kvitter deg med kjøretøy i tide og utide.

      Svar
  10. Magnus

    Som busselger har jeg nærmest et kjærlighetsforhold til del 2, og det er derfor med en viss undring jeg leser om din skjødesløse behandling av dette verdidokumentet.
    Sett bort ifra det, en helt fantastisk og morsomt skrevet historie, som er delt med kollegaer, familie og venner.
    Magnus @gulliks1

    Svar
    • EivindL

      Takk for det. Jeg skjønner at du og andre busselgere (kanskje bilselgere også) kan synes at dette er bittelittegrann skjødesløst. Men dere er proffer, vet du. Dere har sikkert en egen skuff full av bare vognkort del 2. Og selv ikke jeg hadde klart å rote bort en hel skuff. (Til.)

      Svar
      • Magnus

        Jeg vet at del 2 i skuff fra tid til annen blir benyttet i bransjen, men selv går jeg for ringperm og plastlommer med toppåpning (har hatt nestenulykker med plastlommer med sideåpning). Et del 2 i hver plastlomme, sortert på registreringsnummer i stigende rekkefølge. Selve permen har jeg for sikkerhets skyld i en skuff.

        Svar
  11. Heidi

    Eivind! Du er min kåserihelt! Jeg TROR jeg vet hvor mitt vognkort del 2 er siden det er mindre enn ett år siden bilkjøpet, men nå må jeg dobbeltsjekke gitt! Takk for påminnelsen om å ha oversikt over dette viktige dokument:)

    Svar
  12. Marius

    Veldig bra skrevet, stor underholdning! Har også et tips; hvis du leaser bilen din så er det leasingselskapet som oppbevarer vognkortet del 2. Du trenger heller aldri selge bilen; du leverer den bare tilbake til selskapet. To bekymringer mindre!

    Svar
  13. Bodil Rønning Dreyer

    Hei, Eivind og takk for sist

    Vognkort del 2 er innført som et element i arbeidet med å forsøke å forhindre forfalskninger ift salgsmeldinger og at stjålne kjøretøy skal kunne omregistreres uten eiers samtykke. I vårt arbeid har vi fokus på så enkle prosesser som mulig samtidig som vi skal ivareta kjøretøyeieres sikkerhet, i dette tilfelle forhindre at andre kan få omregistrert et kjøretøy uten eiers samtykke. Alternativet til vognkort del 2 kunne vært at både kjøper og selger må møte opp på en trafikkstasjon med signert salgsmelding…

    Statens vegvesen vil i fremtiden ha fokus på flere og bedre digtale løsninger, som selvbetjeningsløsninger, slik at vi ikke trenger slike manuelle prosesser og unødvendige oppmøter på trafikkstasjonene.

    Vi har som mål å ha så god informasjon som mulig på våre nettsider. Derfor er det fint for oss å få tilbakemeldinger når innholdet ikke er godt nok. Vi takker for innspillet som vi vil ta med oss videre. Vi kan informere om at vi har satt i gang et enda tettere samarbeid med dine tidligere kollegaer for å sikre enda bedre informasjon på våre nettsider.

    Bodil Rønning Dreyer
    Direktør Trafikant- og kjøretøyavdelingen
    Statens vegvesen Vegdirektøratet

    Svar
  14. Andreas Noteng

    Sist jeg ikke fant igjen del 2 skrev jeg under «Forklar tydelig hvordan tapet er oppstått og årsaken til tapet»: Rota bort
    Det gikk bra det, kjøretøyet ble omregistrert. Problemet er bare at en må møte opp på trafikkstasjonen for å levere meldingen, hvem har tid til slikt??

    Svar
  15. Svein B. Grong

    Det går an å sende denne anmodningen i posten hvis du finner et postkontor, få tilsendt del 2 i posten, om du har analog kasse til slikt. I hvert fall til tilhengeren. Bilen, den hadde høgger’n tatt seg av, og det var akseptabelt at hengerkortet lå i bilen. Serru, lett som en flett!

    Svar

Skriv kommentar

  • (will not be published)